I started this blog for personal matters, to publish my art and literature, Now it seems I am turning this blog to a reporting media of Human abuse and Human being in wretched plight all around the World. I hope, We all citizen should rush to the crying and disturbing souls and help and support them. Protest and publicizing can help stop atrocities on public and bring safety measure to the mass under calamities.

Thursday, May 20, 2010

A survivor of the Sri Lankan war shares her story

2nd email - Sri Lanka (en)
Amnesty International logo

A survivor of the Sri Lankan war shares her story



Vasuki is a Tamil refugee now living outside Sri Lanka.* In 2009, she spent several months in the country’s ‘No Fire Zone’, moving constantly and struggling to save her 2 small children. She describes what she saw during the horrific war between the Liberation Tigers of Tamil Eelam (LTTE) and the Sri Lankan security forces. Her only hope during that time was that the UN would come to their rescue. It didn’t happen.

Vasuki shares her experiences trapped between the warring sides.

“We lived in a tent over a bunker. For weeks my kids did not talk. They had to witness people dying from shell attacks and the memory of dead bodies lying all around will probably never vanish.”

Last few months of the war. Civilians in between Kilinochi and  Mullaitivu, May 2009

By March 2009, the situation had become dire. Her family and thousands around her had eaten all they had, even their cattle.

“I had to fast so that I could feed my children and just drank the water I cooked the rice in. Elderly people collapsed around us or slipped into comas. What kept us going was a belief that the UN would intervene to stop the terrible human suffering.

Shelling got steadily worse. I can't describe the horror around us - we had to fight our way across a carpet of dead bodies.

I find it hard to talk about this time.... people were also not happy with the LTTE as they forcibly recruited from families. What I know is that people want to live in peace but we cannot forget all those we left behind. You can’t give us back what we lost but you can give us justice”.

(* Vasuki's name has been changed to protect her identity.)

Demand justice for victims like Vasuki by calling on the UN to investigate rights violations in Sri Lanka.

Take action Now

You can also take action on Facebook.

Take action Now

Thanks for your continued support and commitment to human rights. Please forward this email to 5 of your friends.

Online Communities Team
Alaphia, Buddha, Jennifer and Jeremy

Join our Online communities

Facebook African | Arabic | Asia Pacific Youth | Bangla | India | Latin American
Twitter English | India | Spanish

Amnesty International

International Secretariat

1 Easton Street
London, WC1X 0DW
United Kingdom




আমার সন্তানেরা কয়েক সপ্তাহ ধরে কথা বলেনি
Amnesty International logo

শ্রীলংকার যুদ্ধে বেঁচে যাওয়া এক মায়ের কাহিনী



ভাসুকি* একজন তামিল শরনার্থী। এই মুহুর্তে শ্রীলংকার বাইরে বাস করছেন। ২০০৯ সালে তিনি কয়েকমাস দেশের অভ্যন্তরে ‘যুদ্ধমুক্ত এলাকা” (নো ফায়ার জোন)-য় বাস করেন, সেইসময় তাকে একজায়গা থেকে অন্য জায়গায় ছুটে বেড়াতে হয়েছে এবং ছোট ছোট দুই সন্তানকে বাঁচাতে সংগ্রাম করতে হয়েছে। তিনি তার দেখা লিবারেশন টাইগার্স অফ তামিল ইলম (এলটিটিই) এবং শ্রীলংকার নিরাপত্তা বাহিনীর মধ্যে ভয়াবহ যুদ্ধের সেই ভয়ংকর দিনগুলোর কথা বর্ণনা করছেন। তখন তার একমাত্র আশা ছিলো যে, জাতিসংঘ হয়তো তাদেরকে উদ্ধার করতে আসবে। কিন্তু সেটি ঘটেনি।

ভাসুকি যুদ্ধরত দুই পক্ষের মধ্যে আটকে পড়ার অভিজ্ঞতার কথা শোনালেন।

“আমরা বাঙ্কারের উপর টাঙ্গানো একটি তাবুতে থাকতাম। সপ্তাহের পর সপ্তাহ ধরে আমার সন্তানেরা কোনো কথা বলেনি। এসময়ে তাদেরকে দেখতে হয়েছে কিভাবে বোমার আঘাতে লোকজন মারা যাচ্ছে এবং চারপাশে ছড়ানো মৃতদেহ দেখারসেই স্মৃতি বোধহয় কখনো মুছে যাবার নয়।”

২০০৯ সালের মার্চ মাসে অবস্থা ভয়াবহ আকার ধারণ করে। তার পরিবার এবং তার চারপাশের আরো কয়েক হাজার পরিবার নিজেদের সবকিছু খেয়ে নিঃশেষ করে ফেলে এমনকি গৃহপালিত গবাদিপশুগুলোও তারা খেয়ে শেষ করে ফেললো।

Last few months of the war. Civilians in between Kilinochi and  Mullaitivu, May 2009“সন্তানদের খাওয়ানোর জন্য আমি নিজে তখন না খেয়ে থাকতাম। আমি সেসময়ে শুধুমাত্র ভাতের মাড় খেতাম। আমাদের চারপাশের বুড়োবুড়িরা তখন হয় মারা গিয়েছে কিংবা অচেতন হয়ে পড়েছিলো। জাতিসংঘ হয়তো মানুষের এই ভয়াবহ দুর্দশা বন্ধে এগিয়ে আসবে এই আশায় বুকে বেধে আমরা দিন গুনছিলাম।”

বোমাবর্ষণের অবস্থা প্রতিনিয়ত ‍আরো খারাপ হতে লাগলো। আমি আপনাদেরকে বলে বোঝাতে পারবো না কি ভয়ংকর ঘটনা আমাদের চারপাশে তখন ঘটছিল - আমাদেরকে কার্পেটের মতো বিছিয়ে থাকা মৃতমানুষের দেহের সারি পার হয়ে পথ চলতে হয়েছে।

এনিয়ে কথা বলতে আমার কষ্ট হচ্ছে ---- মানুষজন এলটিটিই-র ব্যাপারে সন্তুষ্ট ছিলো না কারণ তারা জোর করে পরিবারগুলো থেকে লোকজন ধরে নিয়ে দলের কাজে লাগাতো। আমার জানা মতে সাধারণ মানুষ সবাই শান্তিতে বসবাস করতে চেয়েছে কিন্তু আমরা ফেলে আসা সবকিছু ভুলতে পারবো না। আমরা যা হারিয়েছি তা আপনারা ফেরত দিতে পারবেন না কিন্তু আপনারা আমাদেরকে ন্যায়বিচার দিতে পারেন।”

(*ভাসুকি ছদ্মনাম, পরিচয় গোপন রাখার জন্য তার নাম পরিবর্তন করা হয়েছে)

জাতিসংঘকে শ্রীলংকার মানবাধিকার লঙ্ঘনের তদন্তের আহ্বান জানিয়ে ভাসুকির মতো নির্যাতিতদের জন্য ন্যায়বিচার দাবি করুন

Take action Now

আপনি এই পিটিশনটি ফেসবুকেও সাইন করতে পারেন

Take action Now

এই ইমেলটি আপনার আরো দশজন বন্ধুর কাছে পৌছে দিন। মানবাধিকা‍রের প্রতি আপনার অব্যাহত সমর্থন ও অঙ্গীকারের জন্য আপনাকে ধন্যবাদ।

অনলাইন কমিউনিট টিম

আলাফিয়া, বুদ্ধ, জেনিফার এবং জেরেমি

আমাদের অনলাইন কমিউনিটিতে যোগ দিন

Facebook African | Arabic | Asia Pacific Youth | Bangla | India | Latin American
Twitter English | India | Spanish

অ্যামনেস্টি ইন্টারন্যাশনাল

আন্তর্জাতিক সচিবালয়

1 Easton Street
London, WC1X 0DW
United Kingdom

No comments:

About Me

My photo
I am a Painter, an Author/Poet and a Graphic Designer, I teach painting . My students are all senior-- Art college students. and people who wants to be an artist, and those who wants to have little time with drawing and painting. I believe ' WE CAN MAKE THIS WORLD A BETTER PLACE !' I exhibit my paintings at galleries of different states in INDIA. 45 group shows, 10 solo shows, in different parts of India. And published about 100 books on Drawing paintings and poetry. You can buy my paintings, contact(+91) 9330858536, 9831445765, kolkata,India. for email type albertashok at gmail dot com. I LOVE TO HAVE PEOPLE AS FRIEND AND WORK FOR 'FREEDOM OF EXPRESSION ' , IMAGINE YOU WILL BE WITH ME someday

My visitors location

my visitors

free counters